maanantai 1. elokuuta 2011

5 albumia, joita ilman en olisi minä 2/5

Placebo -Without You I'm Nothing, 1998


Lukioajat. Epävarmuus. Seksuaalinen herääminen. Syyllisyys. Pelko. Erilaisuus. Androgyynisyys. Kauneus. Kapinoiminen. Ensisuudelmat. Ensimmäiset juomiskokemukset. Kausi, jolloin pukeuduin goottivaatteisiin ja meikkasin. "Molko ja minä". Jälkeenpäin sain lisänimen "Placebo" ystävältäni, joka minut kyseiseen bändiin tutustutti.

Kappaleista:

1. Pure Morning: Yksinkertainen, itseään toistava avausraita, joka on piristänyt minua väsyneenä ja krapula-aamuina. Myöhemmin kirjoitin fanfictionin Brianin elämästä tähän biisin tekstiin pohjautuen.

2. Brick Shithouse: Aluksi pidin tätä vain täytebiisinä, mutta myöhemmin, useamman kuuntelukerran jälkeen tajusin tämän biisin sanoman ja sen, että se on oleellinen osa tätä albumia. Kertoo seksuaalisesta heräämisestä ja kolmen kimpasta.

3. You Don't Care About Us: MItenköhän monta kertaa mieleni on tehnyt sanoa C-osassa kuultavat sanat jollekin tyypille (siis: "You're too complicated, we should separate it"...)? Parisuhteen päättymisestä ja sen ongelmista kertova kappale, joka muistuttaa minua omista kipuiluistani ja kapinoimisestani tuohon aikaan.

4. Ask For Answers: Rauhallinen kappale, jota kuuntelin monesti iltaisin lukioaikanani enkä halunnut liiemmin miettiä.

5. Without You I'm Nothing: Albumin nimikkokappale, jota kuunnellessani olen kuvitellut vuoroin itseni, vuoroin Brian Molkon täysin valkoiseen huoneeseen mustiin pukeutuneena. Täynnä surua, mutta myös epätoivoa, johon olen kyennyt samaistumaan ja siksi tästä on ehtinyt muodostua yksi suosikeistani tällä levyllä. Ensimmäinen kappale, jonka sanat olen kirjoittanut ylös tältä levyltä.

6. Allergic (To Thoughts Of Mother Earth): Nivoutuu yhteen albumin nimikkokappaleen kanssa. Hätähuuto, ettei toinen hylkäisi.

7. The Crawl: Myrkyllinen ja katkeransuloinen balladi. Laulaessani joskus mukana tätä minulta on naisena loppunut ääniala aina kesken, koska tämä menee niin matalalle. Yksi kolmesta tämän levyn surullisimmasta biisistä.

8. Every You Every Me: Albumin tunnetuin kappale ja ensikosketukseni tähän levyyn. Yksi kenties vaikuttavimmista ja voimakkaimmista lauluista, joita olen koskaan kuullut, mutta myös yksi ärsyttävimmistä, koska tämä jos mikä jää päähän.

9. My Sweet Prince: Huumeet, ahdistus ja sydänsurut, siinä kiteytettynä tämän valssikompilla soitetun kappaleen sanoma. Tätä kuunnellessa olen monet kerrat itkenyt ja raivonnut omaa tuskaani, sitä, etten ole kelvannut sellaisena kuin olen. Olen nähnyt joskus videoklipin, jossa Brian on esittänyt sydäntä riipaisevan tulkinnan tästä kappaleesta.

10. Summer's Gone: Albumin ainoa kappale, joka ei ole herättänyt minussa mitään tunteita.

11. Scared Of Girls: Nimi sai minut aikoinaan nauramaan, samoin sanoitukset ovat jaksaneet huvittaa. Joskus mietin tähän koreografiaa, mutta jätin sen, koska siitä olisi tullut todella korni rock-biisiin.

12. Burger Queen/ Evil Dildo: Albumin päätös, joista ensinmainittu toimii hyvin myös ranskaksi. Mieleen tästä tulevat meikkileikkini, jotka olivat aika radikaaleja tuolloin ja tykkäsin laulaa peilin edessä. Albumin piilobiisi on pelottava, mutta myös naurettava, etenkin loppuvaiheessa, kun luin sanat ensimmäistä kertaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti