sunnuntai 13. marraskuuta 2011

Miksi musiikki on minulle niin tärkeää?

Eräs lukijani halusi tietää, miksi musiikki on minulle niin tärkeää ja miksi kirjoitan siitä blogia.
Olen laulanut 2-vuotiaasta asti, niin se on ainakin yksi syy, miksi olen aina ollut musikaalinen. Olen laulanut elämäni aikana kahdessa kuorossa, ollut bändikoulussa, soittanut viulua 9 vuotta, soittanut pianoa itseoppineena ja nyt olen toisena osapuolena folkpop-duossa, jolle kirjoitan myös biisejä.

Musiikkimakuni vaihtelee mielialojen mukaan. Tein Facebookissa jokin aika sitten testin, jossa kysyttiin, millainen musiikin kuuntelija olen. Vastaukseksi sain "Tunteiden narri", mikä pitää paikkansa kohdallani. Surullisena kuuntelen välillä sellaista musiikkia, mikä saa itkemään, mutta myös auttaa minua eteenpäin, auttaa minua myöntämään välillä, etten ole täydellinen eikä minun tarvitse miellyttää kaikkia. Ja väsyneenä jotain, mikä piristäisi. Ja tietyt biisit vain naurattavat. Hyvänä esimerkkinä noihin biiseihin sopisi ainakin kerran täällä mainitsemani My Chemical Romancen "I'm Not Okay", jonka lyriikat naurattivat minua jo ennen kuin näin siitä musiikkivideon, jossa pojat esittävät luusereita, joita koko lukio pilkkaa (vai onko kyseessä yläaste?). Tai sitten Samuli Putron "Älä huuda mulle", jossa naisen juomista puidaan aika naurettavin sanakääntein. Välillä on vain ihanaa laulaa mukana ja fiilistellä, vaikka kaikki menisi todella yli tai en muistaisi sanoja. Rakastan myös leikkiä lauluäänelläni, imitoida muita laulajia ja niiden fraseerauksia.

Kiinnitän myös musiikin kuuntelijana huomiota sanoituksiin todella tarkasti, jos joku biisi kolahtaa. Jokaisella tekstillä on tarina kerrottavanaan ja on kiva löytää myös uusia merkityksiä jostain tutuista sanoituksista. Ja ottaa niistä myös selvää jollain tavalla käännösten pohjalta, jos en osaa kieltä. Ja joskus jostain biisistä tulee tietynlainen mielikuva, joka pysyy mielessäni, vaikka näkisin kyseisestä biisistä tehdyn musiikkivideon. Rupean myös mielikuvissani suunnittelemaan ja miettimään, millaisen musiikkivideon kyseiseen biisiin voisi tehdä.

Eräillä biiseillä on minulle hyvin tärkeä merkitys. Yksi niistä on Tehosekoittimen "Mun tähteni", jonka kuulin ensimmäistä kertaa vuonna 2004, kun Tehosekoitin lopetti. Biisi on Oton tekemä ja siinä on todella koskettavat sanat. Sen biisin sanat saivat minut miettimään, olisiko minulle olemassa jossain ns. "kaksoisliekki", josta olen joskus lukenut, sielunkumppani, joka täydentäisi minua.Minua harmittaa, etten päässyt näkemään Tehosekoitinta livenä kertaakaan, koska kuulin juttua, että niiden livekeikat olivat mahtavia.

Englanninkielisistä biiseistä en osaa sanoa, mikä on merkinnyt minulle eniten. Niitä on useita, mm. Placebon "Without You I'm Nothing" ja "Every Me Every You", joista jälkimmäinen on soittoäänenäni, koska reagoin siihen viimeistään siinä vaiheessa, kun Brian alkaa laulaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti